fredag 25 november 2016

Black friday

Surkärringen i mig lever rövare.

Hämtar följande info från nätet: "Black friday kallas i USA den dag som infaller dagen efter Thanksgiving (som är den fjärde torsdagen i november). Det är USAs största shopping- och readag. Tillsammans med Cyber Monday tre dagar senare markerar det starten på julhandeln och många amerikaner börjar juldekorera och shoppa. Många besöker föräldrar eller andra släktingar under Thanksgiving, vilket ofta innebär en resa och de arbetar därför inte på fredagen utan kan t ex ägna sig åt shopping"

Så. Jag repeterar: Detta är alltså en readag som som infaller på en klämdag i det stora landet i väster. Klämdag. I ett annat land.

Låt mig nu försäkra er om att jag är en kvinna som omfamnar förändring. Jag har flyttat typ hundra gånger, separerat två gånger, bytt jobb ett antal gånger, fått tre ungar och jobbar dessutom med kontinuerliga förändringar på min arbetsplats. Jag har bytt hårfärg, åsikt, karlar och vänner. Och det är inget problem för mig att traditioner förändras, som att vi t ex importerat Halloween - även om jag själv inte ägnar mig åt direkt ystert firande. Fine. Jag jublar inte alltid men är väl medveten om att tiderna förändras.

Men. Och detta är ett satan-i-gatan-jävlar-i-blindtarmen-jättelikt-mega-MEN:

Hur kan man ens komma på tanken att importera enbart en "klämdag"? Införa endast en rea som liksom hänger i luften då det mig veterligen inte firas någon Thanksgiving i Svedala nation? JAG hade inte helgdag igår, hade ni? Nej, det var väl det jag trodde.

Jag tror inte att jag ljuger när jag säger att jag fått femton sms idag från diverse av mig frekventerade butiker som basunerat ut denna märkliga icke-dag. Hela Gränby centrum är nedlusat med svarta ballonger och affischer! Nu sammanfaller ju detta hitte-på med löningshelg och annalkande advent så det kryllade med folk när jag försökte kämpa mig fram till lite bröd och mjölk. Absurt bara det. Nu vill handeln uppenbarligen skruva upp det några grader till. Grattis svenska folk.

Är det verkligen meningen att vi ska konsumera ihjäl oss, jag bara undrar? Kan vi inte bara skippa denna förbannade hets, köpa det vi verkligen behöver och ägna lite tid åt varandra istället?

Advent betyder ankomst. Ankomst av vad? Sönderstressade nerver och tomma bankkonton?

Nåväl. Jag bojkottar Black friday. För den finns inte. Och hör sen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar