söndag 27 mars 2016

Sommartider hej hej...

Det brusar i ankdammsmedierna om sommartiden ser jag och jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det talas om hur elever tappar ork och koncentration och om denna evinnerliga plåga att tvinga kroppen till omställning, det verkligen upprör! På riktigt!

Hur länge har vi haft det här lilla skuttet två gånger per år? Sen 1980? Jag läser att man försökte införa sommartid redan 1916 men att motståndet från bönderna var för massivt. Det var väl komjölkningen, kan jag tänka, som blev okristlig då djuren inte kunde ställa om på detta vis. Och jag antar att de moderna mjölkbönderna inte har samma problem då det mesta är automatiserat och kan fortsätta ske när mjölken behöver tömmas ur fulla juver, utan att bönderna behöver rulla ur bingen - men jag vet inte, det är inte böndernas muller som jag ser i mina sociala flöden utan arga och trötta "svenssons" som tycker att vi borde skippa det hela.

Jag tänkte inte kliva upp på barrikaderna om man beslutar nåt nytt, på något vis känns frågan så oerhört fjuttig att jag bara blir full i skratt. Samma människor som gladeligen beger sig på semester till Thailand eller USA kan plötsligt inte få kroppen att acceptera en timmes ändring? Och jag undrar dessutom om det innebär att de kliver upp ur sängen och lägger sig i densamma vid precis samma tid oavsett det är vardag eller helg? För hur skulle annars deras känsliga system reagera?

Samtidigt får jag en känsla av ömhet för mina medmänniskor och blir faktiskt glad - för vi har det väl ändå vansinnigt bra om det här är en fråga som kan engagera och uppröra?

Och hur som helst:

Välkommen våren, du är efterlängtad!




3 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Ja tänk att vi har det så bra att det går att göra en timmes tidsomställning till ett problem, hissa eller dissa detta faktum? Jag gör både och...

    SvaraRadera
  3. Det fanns t o m nån som gjorde en matte-vurpa som gick ut på att vi "förlorade" en timme, inte bara detta första dygn utan ALLA dagar fram till vintertid eftersom vi ligger en timme före hela tiden.... Och sen får vi bara EN YNKA TIMME tillbaka vid vintertids införande! Denna "matematiker" var mäkta upprörd över denna "stöld" av tid. Som ju på sätt och vis kan förklara varför vi aldrig hinner med allt vi vill göra under sommaren.... Vi är ju bestulna!!!
    Tillägger för säkerhets skull att jag är ironisk.
    Länge leve sommartiden!!!

    SvaraRadera